“Hoe je het meeste uit de basisschoolperiode van jouw kind haalt.”
Heeft jouw kind soms moeite om zich te concentreren? Of merk je dat jouw kind achterloopt óf juist voorloopt op leeftijdsgenootjes? Als ouder wil jij jouw kind de beste kansen bieden. Maar hoe doe je dat, vooral als je merkt dat de traditionele leermethoden niet altijd effectief zijn voor jouw kind?
De uitdaging van moderne tijden
Laten we eerlijk zijn; we leven in een tijd waarin onze kinderen voortdurend worden overspoeld met informatie. Tablets, smartphones, televisie - overal zijn prikkels.
Voor sommige kinderen kan dit leiden tot concentratieproblemen. Een pilotstudie uitgevoerd door het Welten-instituut wijst uit dat maar liefst 35% van de basisschoolkinderen moeite heeft met het verwerken van prikkels. Dit kan resulteren in dromerig gedrag, onrustig gedrag, en/of prikkel vermijding (Open Universiteit, 2018).
Daarnaast geeft 84% van de basisschool docenten in Engeland aan dat zij merken dat de concentratieboog van basisschoolkinderen “korter dan ooit" is, blijkt uit onderzoek van The Guardian (The Guardian, 2023). Ook komt het vaak voor dat kinderen verveeld of gedemotiveerd raken omdat ze zich niet genoeg uitgedaagd voelen.
Het gevolg
Kinderen die moeite hebben met hun concentratie, of die voor- of achterlopen op hun leeftijdsgenoten (door wat voor reden dan ook), lopen het risico hun plezier in leren te verliezen. Dit kan leiden tot een vermindering van zelfvertrouwen, sociale vaardigheden en uiteindelijk hun schoolresultaten.
De weg naar success
Maar er is hoop… Ondanks de vele uitdagingen waar jouw kind tegenwoordig mee te maken heeft, is er ook iemand die kan helpen: jij. In dit blog wil ik je bewapenen met de kennis die je nodig hebt om jouw kind om te toveren tot een basisschool-superheld, en dit schooljaar verrassingen te vermijden.
Ontdek hoe jij door thuis te oefenen met een speciale techniek genaamd Bewegend Leren jouw kind kan helpen om:
- het plezier in leren te vergroten;
- concentratievermogen te verbeteren;
- zelfvertrouwen te boosten;
en nog veel meer.
En dat allemaal in de comfortabele omgeving van jouw huis. Lees verder om erachter te komen wat Bewegend Leren is en waarom het een game-changer is voor jouw kind.
Wat is Bewegend Leren?
Bewegend Leren is een opkomende trend in het onderwijs, en wordt steeds vaker erkend als een effectieve aanpak met talloze voordelen voor kinderen. In plaats van langdurig stil te zitten, stimuleert Bewegend Leren kinderen om fysiek actief te zijn tijdens het leerproces. Het is dé manier om rekenen en spelling op een actieve en boeiende wijze te verkennen.
Niet alleen wordt leren door de speelse aanpak van Bewegend Leren leuker, uit diverse onderzoeken is gebleken dat het ervoor zorgt dat informatie sneller wordt opgeslagen, en ook beter blijft hangen.
Bij Fluitend Leren spelen we in op de kracht van het Bewegend Leren. Wij hebben eerstehands gezien hoe het kinderen helpt door:
- het leerplezier te vergroten;
- de concentratie te verbeteren;
- het zelfvertrouwen op te bouwen;
- en hun nieuwsgierigheid te stimuleren.
Kortom, het maakt leren leuk, en een stuk effectiever!
Hoe ziet dat er in de praktijk nou uit? Dat zal ik je uitleggen in mijn persoonlijke verhaal…
Bewegend Leren: een praktisch voorbeeld
In 2021 kwam ik als gepassioneerde bijlesleraar een uitdaging tegen. Mijn bijlesleerling, een groep 5 leerling genaamd Micha, was een slimme jongen. Maar zelfs voor hem was taal en rekenen niet altijd makkelijk.
Het probleem was niet zijn kunde, maar eerder zijn concentratie. We bevonden ons vaak in een situatie waarin we wel 90% van de les besteedden aan één sommetje…
Waarom?
Micha's rijke fantasie dwaalde af tijdens onze lessen. Hij was simpelweg niet betrokken bij de droge teksten en sommetjes die ik hem voorschotelde.
En laten we eerlijk zijn, als de aandacht er niet is, haal je er nooit het maximale uit een les. Er moest dus iets veranderen.
Tijdens een van onze lessen besloot ik een nieuwe tactiek toe te passen: Bewegend Leren. In plaats van een saaie klok die Micha moest aflezen, veranderde ik de klok in een monster. We gingen samen de strijd aan, en het lot van de tijdstad hing af van hoe goed Micha de tijd kon aflezen.
Zijn ogen lichtte op van opwinding. "Gaan we hiermee echt de tijdstad redden? "Hoe zat het ook alweer met de regels voor klokkijken meneer?" vroeg hij. Mijn laatste wanhopige poging om iets uit deze les te halen was een succes.
Dit moment was het keerpunt. Het bewees dat leren niet saai hoeft te zijn. Door creativiteit en betrokkenheid te combineren, maakten we van een uitdagende les een boeiend avontuur. Het laat zien dat spelend en Bewegend Leren kinderen niet alleen betrokken houdt, maar ook hun begrip en behoud van informatie verbeterd.
Het verhaal van Micha en het monsterlijke klokken avontuur is een van de vele voorbeelden die laten zien dat de kracht van Bewegend Leren verder gaat dan alleen betere schoolprestaties. Het creëert betrokkenheid, nieuwsgierigheid, en bovenal: meer leerplezier.
De wetenschap achter Bewegend Leren
Bewegend Leren is geen nieuwe ontdekking; het werd voor het eerst beschreven in 1960 door pionier op het gebied van neurowetenschap, Marian Diamond. Het onderzoek van Diamond toonde aan dat beweging tijdens het leren directe invloed heeft op het brein. Ze ontdekte dat beweging niet alleen helpt bij het effectiever verwerken van nieuwe informatie, maar ook bij het behoud van deze verbindingen in ons brein.
Een andere belangrijke stem in het Bewegend Leren veld is de Nederlander Erik Scherder, een gepassioneerde neurowetenschapper, wiens boek "Laat je hersenen niet zitten" de diepgaande relatie tussen beweging en het brein toelicht. Ook hij beschrijft in zijn boek hoe beweging helpt bij het behoud van verbindingen in het brein op de lange termijn.
De voordelen van Bewegend Leren
Laten we de voordelen van Bewegend Leren op een rijtje zetten:
- Concentratie.
Door te bewegen tijdens het leren, kunnen kinderen zich beter en langer concentreren.
- Leerplezier.
Speelse oefeningen zorgen ervoor dat kinderen hun plezier in leren behouden en vergroten.
- Motivatie.
Als leren leuk is, hebben kinderen ook veel meer motivatie om aan de slag te gaan en leuk te gaan oefenen.
- Zelfvertrouwen.
Kinderen die zich geoefend voelen in hun leerproces, hebben meer zelfvertrouwen.
- Sociale Vaardigheden.
Samen leren en bewegen bevordert samenwerking en communicatie.
- Fysieke Gezondheid.
Regelmatige beweging is goed voor de gezondheid van je kind.
- Hand-Oogcoördinatie.
Door spelenderwijs te oefenen, verbetert ook hun hand-oogcoördinatie.
- Taal en Rekenresultaten.
Door leren en bewegen te combineren, kunnen kinderen beter informatie opnemen en onthouden. Dit zorgt voor betere schoolresultaten.
Wat staat er op het spel staat
Ondertussen ben je je bewust van de voordelen van Bewegend Leren in het onderwijs van jouw kind. Maar door hier geen gebruik van te maken, loop je risico op:
- Een afname van het leerplezier;
- Verslechterde schoolprestaties;
- Het verlies van natuurlijke nieuwsgierigheid om nieuwe dingen te leren;
- Een verminderde fysieke gezondheid;
- Een gebrek aan motivatie en betrokkenheid bij het leerproces;
- Mogelijk meer gemiste kansen als gevolg van een minder efficiënte leertijd;
- Beperkingen in de ontwikkeling van belangrijke vaardigheden zoals concentratie en discipline;
- Een lagere zelfwaardering en vertrouwen in eigen kunnen;
- Een minder positieve houding ten opzichte van school en leren in het algemeen.
Thuis extra te oefenen en Bewegend Leren toepassen is niet alleen een waardevolle aanvulling op het onderwijs, maar ook een investering in de toekomst van je kind. Het is als een geheime superkracht die je kind helpt om het beste uit zichzelf te halen. Dus waarom zou je dit waardevolle hulpmiddel negeren? Bewegend Leren kan hét verschil maken…
Jouw actieplan
Maar hoe kan jij als ouder Bewegend Leren effectief toepassen voor jouw kind? Om hierin overzicht te geven, heb ik hieronder in 3 simpele stappen voor jou neergezet:
- Herken het niveau en de uitdaging.
Begrijp de unieke leer uitdagingen van je kind. Voordat je weet waar je het verschil kan maken, is het belangrijk om te weten wat het niveau van jouw kind is. Onze instapboeken zijn hier speciaal voor gemaakt. Ze geven je in korte tijd zicht op waar jouw kind in uitblinkt, en waar jouw kind juist wat extra ondersteuning kan gebruiken.
- Oefenen.
Wanneer je weet waar je het verschil kan maken, is het van belang dat je samen met je kind gaat werken aan de weg naar succes. Door consistent elke dag even samen te oefenen zetten jullie snel al grote stappen. En dat hoeft geen uren te zijn, juist niet! Met maar 15 minuten per dag maak je al een wereld van verschil.
- Resultaat.
Ervaar hoe jouw kind weer met plezier naar school gaat en betere schoolresultaten haalt.
Klinkt dit als iets dat je wilt voor jouw kind? Wacht dan niet langer! Hoe eerder je begint, hoe sneller je de positieve veranderingen zult zien, en hoe leuker het eerstvolgende 10 minuten gesprek zal zijn.
3 tips van een expert voor thuis-les succes!
Als je als ouder thuis extra wil oefenen is het belangrijk dat je dit goed aanpakt. Ik weet als geen ander dat dat niet altijd even makkelijk is. Om jou daarbij te ondersteunen heb ik een bijlesdocente die al 16+ jaar bijles geeft gevraagd hoe je dit het beste kan doen. Zij gaf de volgende 3 tips:
- Creëer een positieve leeromgeving.
Zorg voor een ontspannen sfeer waarin leren als een leuke activiteit wordt gezien. Begin de sessie bijvoorbeeld met een leuk gesprekje. Geef je kind de vrijheid om te kiezen welk onderwerp hij/zij wil verkennen, waardoor het gevoel van eigen controle en interesse wordt gestimuleerd.
- Pas het tempo en de methode aan.
Pas de les aan op het aandachtsniveau van je kind. Als je merkt dat jouw kind vermoeid raakt, verlaag dan het tempo en concentreer je op de belangrijkste onderwerpen. Maak gebruik van visuele hulpmiddelen, tekeningen en gebaren om lastige onderwerpen te verduidelijken. Verbind nieuwe informatie met kennis die jouw kind al heeft. Dit maakt het makkelijker om de verbanden te ontdekken en zorgt dat jouw kind de stof sneller begrijpt en beter kan onthouden.
- Fouten zijn oke.
Maak het duidelijk aan je kind dat het oké is om fouten te maken. Zowel ouders als kinderen mogen fouten maken. Het biedt de kans om samen te ontdekken en te leren. Wees geduldig en moedig zelfreflectie aan. Vraag je kind waarom ze denken dat iets fout ging en bespreek hoe ze het kunnen verbeteren.
Hulpmiddelen
Bij Fluitend Leren bieden we een reeks speelse, Bewegend Leren oefenboeken aan die speciaal zijn ontworpen voor kinderen in groep 1 t/m 8. Deze door leerkrachten ontworpen boeken bieden ouders speelse hulpmiddelen die ze nodig hebben om alles uit de basisschoolperiode van hun kind te halen.
Laten we leren samen leuk en effectief te maken voor jouw kind. Sluit je aan bij duizenden ouders die je al voor gingen en ervaar de kracht van Bewegend Leren zelf! Bestel ze nu met 100% kwaliteitsgarantie. Klik hieronder op de groep van jouw kind en ga aan de slag.
Let op: Wij hebben een beperkte voorraad, dus wacht niet te lang met bestellen.
Bronnen:
Hall, Rachel. “Children’s Attention Span “Shorter than Ever” since Covid Crisis, Say Teachers in England.” The Guardian, 7 June 2023, www.theguardian.com/education/2023/jun/07/children-attention-span-shorter-covid-crisis-teachers-england-primary.
Open Universiteit. “Dromers En Wiebel-Friemelkinderen in Het Basisonderwijs - Open Universiteit - Open Universiteit.” Www.ou.nl, 4 Sept. 2018, www.ou.nl/-/dromers-en-wiebel-friemelkinderen-in-het-basisonderwijs.
1 reactie
Super informaci